onsdag

Ny lag??


Jag kom på att jag inte har skrivit om Eco på länge, som ni kanske vet så är det en stor rubrik på min blogg där jag skriver om tips och nyheter om ekologi.

Här är ett utdrag ur en artikel som jag har hittat. ------------------------>



Onsdag 12 november 2008
Enligt en alldeles ny EU-bestämmelse skall alla batterier med kadmium försvinna ur EU. Det nya direktivet innebär också att alla sorters batterier måste samlas in och återanvändas.
Ingela Hiltula, chef för miljörättsavdelningen på Naturvårdsverket
I Sverige träder lagen i kraft först vid årsskiftet, eftersom riksdagen först måste klubba igenom en ny förordning som ersätter den gamla batteriförordningen.
– Tidigare har vi bara haft återvinningskrav på miljöfarliga batterier. Nu ska också de ickefarliga till exempel brunstensbatterier återvinnas, förklarar Ingela Hiltula, chef för miljörättsavdelningen på Naturvårdsverket.
Enhetligt system för insamling inom EUSedan länge samlas miljöfarliga batterier med tungmetaller in i Europeiska länderna för återvinning och Sverige är faktiskt ett av de länder som är bäst på insamling. Ungefär 70 procent av de miljöfarliga batterierna samlas in i Sverige.
Men det har inte gått lika bra i alla länder och därför vill EU göra ett enhetligt system för insamlingen i hela Europa. Det nya direktivet som började gälla i september innebär att alla batterier med den miljöfarliga tungmetallen kadmium skall bort från den europeiska marknaden.
Bye bye and keep in touch!!

Inga kommentarer: